ÚJÉVI FOGADALMAK - MILYEN ELHATÁROZÁS KELL A VÁLTOZÁSHOZ ?

Az év eleji diéta: milyen hagyományai, és okai vannak?

Az évkezdet a fogyókúrák és a testedzés szempontjából kiemelt időszaknak számít. Több oka van az év eleji fogyókúradömpingnek: az egyik, a december végi ünnepek utáni plusz kilók leadása, a másik pedig „egy új élet” kezdete, amelynek hátterén ugyancsak testsúlycsökkentési cél lehet, de emellett még az is, hogy változtassunk általában véve addigi életmódunkon, többet mozogjunk, vagy legyünk friss levegőn. Az év eleji diéta az újrakezdés élményét adja, amely lelki megerősítő szereppel bír. Sok hátránya is van ugyanakkor a „hétfőn”, „hónap első napján” vagy az év elején elkezdett változtatásoknak. Az egyik és a legjelentősebb az, hogy felmentést ad az azt megelőző időszakra, aminek az az eredménye, hogy sokkal többet eszünk, mint amennyit eredetileg elfogyasztottunk volna. A másik, hogy ha így gondolkodunk, akkor az már magában rejti azt az elképzelést, hogy ami utána fog következni az egy olyan időszak kezdete, amely sok lemondással jár, a lemondás pedig szenvedéssel. Ha így gondolunk az előttünk álló életmódváltásra, akkor ne csodálkozzunk, ha kudarcot vallunk. A változást kihívásként vagy negatív stresszként is megélhetjük, ezt mi magunk döntjük el!

Az is előfordul, hogy túl nagy változást viszünk az életünkbe, ha konkrét időponthoz kapcsoljuk, például december utolsó hetében még eszünk bőven, nem túl egészséges ételeket, nem sportolunk, január első hetében pedig olyan ételeken kezdünk el élni, ami addig nem volt rendszeresen jelen az étrendünkben és hetente háromszor eljárunk sportolni. Sem az emberi test, sem a lélek nem bírja el a hirtelen nagy változásokat, sem pozitív sem negatív értelemben.

Melyek a diétához kapcsolódó lelki folyamatok?

Vannak olyan emberek, akik számos stresszforrásra evéssel reagálnak, a köznyelv őket nevezi „bánatevőknek”. Esetükben egy hagyományos fogyókúra, a pszichés megküzdési technikák javítása nélkül biztos, hogy sikertelen lesz. Ugyanakkor annál a személynél is, akinél nincs lelki háttere a súlyproblémának a diétázás során felmerülhetnek olyan kérdések, előtérbe kerülhetnek olyan területek, amelyek lelki feldolgozást is igényelnek. Ide tartozik az is, hogy valaki tud-e reális célt kitűzni önmaga elé, kellően tudatosította-e önmagában, hogy miért kell életmódot változtatnia, tud-e felelősséget vállalni a jelenlegi túlsúlyáért, van-e megfelelő önkontrollja, akaratereje, hogyan kezeli a konfliktusokat, mennyire akar megfelelni másoknak (pl.: mennyire esik nehezére elutasítani a kínálgatásokat).

A táplálkozás és a mentális állapotok között milyen kapcsolat van?

Ha valaki helyesen, kiegyensúlyozottan táplálkozik és edzi a testét, akkor egyrészt idővel sokkal tudatosabb lesz a teste, a szervezete igényeire, jelzéseire, vagyis megtanulja magát. Másrészt az önkontroll érzését is adja, hogy én irányítom a testemet és nem a testem irányít engem. Ha valaki úgy éli meg, hogy túlevések csak úgy megtörténnek vele, akkor nem ismeri fel, hogy mindez, ha nem is teljesen tudatos, de belőle indul ki. Ha pedig ez nincs meg, akkor hogyan tudna rajta változtatni? Ilyenkor fordulnak sokan olyan szerekhez, módszerekhez amelyek gyors és könnyű fogyást ígérnek. De a fogyás nem ilyen műfaj: rendszeres, apró és a táplálkozás, a mozgás és a lelki élet (önismeret, konfliktuskezelés stb.) területeit egyaránt érintő változások vezetnek tartós változáshoz.

Tanácsok kezdő diétázóknak

Az egyik tanácsom, hogy ha diétázni szeretnének (bármilyen okból, legyen az testsúlycsökkentés, egészségesebb élet, méregtelenítés stb.) akkor soha ne „holnap” kezdjék el. Ne tűzzenek ki bűvös dátumokat se, mert ha nem a „most”-ból indul az elhatározás, akkor lehet, hogy az az elhatározás nem elég erős.
A másik, hogy tudatosítsák magukban, mi az, ami ide vezetett, ha korábban sikertelenek voltak a diétában, annak mi volt az oka, mit kell most megtenniük annak érdekében, hogy azokat a hibákat ne kövessék el ismét.
A következő dolog, hogy vállaljanak felelősséget a túlsúlyukért: mi az amit eddig nem tettek meg annak érdekében, hogy ne legyen most ilyen problémájuk és mi az, amit megtettek és ide vezetett. Ne a környezetet, vagy a „genetikát”, vagy a körülményeket (pl.: nincs elég pénzem egészséges ételekre vagy sportolni) okolják. A tapasztalat azt mutatja, hogy sokan a meglévő lehetőségeiken belül sem használják ki mindazt, ami adott, és kis kreativitással, leleményességgel megoldható számos addig lehetetlennek tűnő dolog is.

Tűzzenek ki reális célokat, heti 0,5-1 kg fogyás érhető el olyan módszerekkel, amely hosszú távon is megtartható, mert nem avatkozik be drasztikusan az egyén életébe. Lelki szempontból: ha valaki a testsúlyának a 20%-át elveszíti, az már jelentős hatással van a testképre és a lelki egyensúlyra.

A mozgással is hasonló a helyzet: aki eddig egyáltalán nem mozgott, az heti 1-2 alkalommal kezdje és a továbbiakban is csak addig emelje, amennyi hosszú távon belefér a mindennapjaiba.

Először csak havonta 1-2 változást vezessenek be az életükbe és utána fokozatosan a többit.

Minden változásnak az egyénből kell kiindulnia. Nem biztos, hogy ugyanaz az étrend mindenkinek megfelelő. Érdemes ebből a szempontból szakember tanácsát kikérni, ez vonatkozik a különböző mozgásformákra is.

Gyengébb kitartású diétázóknak…

A fentieken túl nekik azt javaslom, hogy a „gyengébb kitartás” miértjeit keressék meg a személyiségükben. Lehet, hogy sok diétás kudarcon vannak már túl és azt kellene elemezni, hogy a diéta önmagában rejtette-e a kudarcot vagy ők saját részükről nem mozgósították a megfelelő erőforrásaikat a célelérés érdekében. A kisebb akaraterő mögött leggyakrabban önbizalomhiány, önértékelési zavar húzódik meg, ezzel is érdemes foglalkozni.     
mashogy.hu
Gyere tornázni !
PILATES STUDIO Pomáz 06 30/ 577 1650